tirsdag den 10. september 2013

Zion nationalpark!

Sidste weekend (Labour Day) har jeg endnu en gang været ude og opleve en masse fantastisk med min værtsfamilie. Jeg er virkelig glad for at de tager os ud til så mange vilde steder, som man aldrig ville have nået at se på en ferie i USA.
   Denne gang gik turen til Zion nationalpark, hvor vi skulle på en form for ranch - meget amerikansk, har aldrig oplevet noget lignende!
Vi skulle rigtig have kørt fredag eftermiddag direkte efter skole, men eftersom der var en flashflood (kraftigt regnvejr) i hele Sydvestusa, og at sætte telte op i kraftig regn og mørke lød ikke så fristende for mine værtsforældre. Så vi stod tidligt op, pakkede og kørte ved 7-tiden i vores 15-sæders bil mod Zion, Utah.
   Laura og jeg sov i hinandens arme cirka halvanden time, før Mom vækkede os op ved grænsen til Arizona. Vi kørte igennem noget ved navn 'the Grove', en vej der snor sig gennem en kløft der er delvist sprængt gennem bjergene. Virkelig flot! Det var kun en forsmag på den utrolige tryllebindende natur vi skulle opleve den weekend.
   Efter et stop i Wal-Mart (der skulle købes obligatoriske s'mores ingredienser) og cirka 4 timer i bil stod vi ud af bilen på Zion Ponderosa Ranch. Det var faktisk et fantastisk sted, og en helt unik oplevelse man ikke finder andre steder end USA!
   Ranchen er faktisk et kæmpe område af nationalparken, men det meste er bare marker, bjerge, lidt skov osv. som man kan udforske på nogle af ranchens aktiviteter. Man kan overnatte på en masse forskellige måder alt efter hvad man er til - der er nogle rigtig fine campingpladser til telte, inklusiv grill, bord og bænke. Der er også hotelværelser, autocampere, hytter og pionervogne, ligesom dem de rejser og sover i i 'Det Lille hus på Prærien'!
   Det er et kæmpe område omgivet af bjergene og skoven. Markerne ligger åbent foran dig, og dyrelivet er helt tæt på. På ranchen kan man også prøve alt fra bordfodbold og billiard, legeplads, volleyball og tennis, til pool med vandrutsjebaner, ridetur i bjergene, motocross, svævebane og film under stjernerne. Om aftenen kunne man se flere stjerner end jeg nogensinde har oplevet i hele mit liv - der var stort set intet lys deroppe, så det hele var synligt. Små oplevelser fylder stort.
   Vi ankom og begyndte hurtigt at sætte vores telte op. Os 4 piger sov i et stort telt på luftmadrasser - det var rigtig lækkert, og havde endda en indgang til hunde! Mom og Dad sov i et lidt mindre telt, og så havde vi selvfølgelig også et telt til spisebordet, foruden vores medbragte ovn, køkkenbord, stole osv. Min værtsfamilie går meget op i camping :P
   Da det hele var sat op faldt de første regndråber, og vi skyndte os at lukke alting og flygte ind i bilen. Inden for et minut styrtede det ned, og vi sad i bilen cirka halvanden time fordi det bare hamrede ned så hårdt at det gjorde ondt. Det var hyggeligt nok at sidde der og spise med regnen trommende mod ruderne, selvom det lignede Roskilde festivalen da vi trådte ud!
   Monet, Avi, Laura og jeg brugte resten af dagen på at tjekke stedet ud, spille billiard, bordfodbold og være på legepladsen, og om aftenen lavede Mom og Dad noget kylling-tortilla tærte - det var ret lækkert, og vildt sejt at de kunne lave det over bål!
   Desværre var og har Avis hjernerystelse ikke lettet, og som aftenen skred frem begyndte hendes hovedpine at blive voldsom. Så vi pakkede grejet ned og kørte til skadestuen for foden af bjergene for at få hende tilset. Det var sent om aftenen så jeg sov bare på en af rækkerne i den enorme bil til hun var tilbage. Hun fik noget medicin og nogle massageinstruktioner, så hun kunne have det bedre resten af turen :)
   Næste morgen vågnede vi op til en tør lejr (heldigvis!). Denne dag var der planlagt tur til Bryce Canyon, en anden nationalpark cirka to timers kørsel fra Zion. Det er nærmest et helt andet landskab bare nogle timer væk. Bjergene er røde/orange, der er kaktus istedet for fyrretræer og helt utrolige formationer af sten og klipper - min værtsmor sagde at der var sket en speciel form for erosion i landskabet, som ikke findes andre steder i verden. Vildt!
   Vi kørte op til forskellige udkigspunkter i bilen, stod ud, tog billeder og kørte videre, indtil vi nåede en parkeringsplads og vandrede et lille stykke ud til et panoramaview uden lige. Det var utroligt. Dale, bjerge, skove, ørken så langt øjet rakte - og det rakte langt! Ved ikke om jeg nogensinde har kunnet se så langt udover i Boston Prudential tower :P
   Vi så folk ride ned i klipperne på et mikroskopisk spor, om jeg fatter hvordan de turde det, og fik taget en masse fine billeder. Efter det gik vi tilbage til bilen og spiste frokost, hvorefter vi vendte næsen hjemad til lejren.
Igen gik Mom og Dad igang med at lave et lækkert måltid, flankebøffer og bagte kartofler i bålet. Ventetiden gik med at hoppe i den lækre pool og suse ned af vandrutsjebanerne - som btw er sygt hurtigt når der er vand på!
   Om aftenen nød vi den gode mad, beundrede stjernerne, spiste s'mores og så frem til næste morgen hvor Laura og jeg skulle på ridetur i bjergene!

Det var uden tvivl et par ret spændte piger der vågnede i teltet den mandag morgen. Klokken 9 havde vi booket en guidet tur på hesteryg i området, og vi var både vildt spændte og liiiiidt nervøse. Dad og Avi fulgte os ned til staldene, som selvfølgelig var i ultra-western stil med western-sadler, cowboystøvler, lassoer, heste bundet til pæle osv. Vi blev monteret på hver sin hest, Lauras en broget med meget luft i maven (mm.) og min en stor hvid en som elskede at gumle på planterne undervejs.
   Vores guide hed Stephanie og guidede os igennem en sti i mudder, sten, klipper, op og ned og i terræn vi aldrig ville have gået i til fods. Hestene vuggede stille og roligt frem og tilbage, der var musestille bortset fra fuglefløjt, solen steg længere op på himlen og lyste alting om i det smukkeste gyldne lys, naturen var smuk, rå og tryllebindende, vilde kaniner og kalkuner tittede til hestene og alting var bare fantastisk. Det er en fantastisk oplevelse jeg altid vil gemme i mit hjerte!
   Tilbage i lejren fik vi Mountain Man breakfast, med æg, bacon, champignon, ost osv. i en stor gryde bagt på bål. Det var ret bastant, men lækkert efter en lang ridetur! Derefter var det tid til at pakke det hele sammen igen, lade det tørre og derefter begynde at fylde bilen præcis som da vi kom. Det tog cirka 2 timer, og de fleste var godt udmattede da vi endelig kunne sætte os til rette i bilen og køre hjemad.
   Jeg vil takke min dejlige værtsfamilie for at have givet os denne fantastiske oplevelse! Jeg havde en skøn weekend med min første amerikanske camping, og jeg fik nogle uforlignelige oplevelser - til alle jer andre kan jeg anbefale Zion og Bryce Canyon hvis I kommer hertil!
   Stay tuned, for snart kommer der et indlæg om denne weekends tur, en kanotur med EF'erne på Hoover Dam :D 

The Grove, AZ! Så smukt :)


Måtte self. lige stoppe i Wal-Mart efter proviant..


Zion nationalpark!

Bålet er tændt på campingpladsen - tag jer ikke af Dad...

En speciel camping-gryde med grillkul ovenpå - vildt smart!

Efterårets nye trend - mixing patterns :P


Chicken tortilla pie!

Søndag: på vej op til Bryce Canyon.


Første stop ved Red Rock Canyon - vildt seje klippeformationer, pga. erosion!




Avianna :)

En tunnel der var lavet gennem bjerget, sygt cool!

Udsigt fra Bryce Canyon udkigspunktet, oh my!

Photographers in action!

Den vildeste udsigt så langt øjet rakte...



Tossede turister der havde vovet sig ud på ridetur ned i kløften - good luck siger jeg bare!





Jeg ved ikke, synes bare det her skilt var morsomt :P



Tidligt om morgenen var der det smukkeste lys i bjergene. Her et billede af vores telt!

Morgenstemning - tjek vores dinner table tent :P

Indgang til hunde! Så er der ingen undskyldning for ikke at campe, Fiona!

Ridetur! Sådan en fantastisk oplevelse.

Nej hesten var ikke gravid...

Helt til hest <3

Ret så flot!



On the road again - back to Vegas!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar