tirsdag den 27. august 2013

Første skoledag :-)

Så har også jeg, som enhver anden god udvekslingsstudent overlevet første skoledag i USA. Generelt havde jeg en fin dag, og jeg føler mig godt tilpas på Centennial High School. Vi har et block system på skolen, så vores timer er halvanden time lange. Derfor har vi 4 fag på A-dage og 4 andre fag på B-dage.
   Det var så selvfølgelig en C-dag i dag, hvor man har alle 8 fag, blot i 30 minutter. Det var mest for at man kom rundt til alle sine klasser, fandt lokalerne, mødte sine lærere osv.
   Efter en meget tidlig morgen, hvor vi var oppe allerede 5.15 og væltede rundt som trætte zombier, tog Mom et first-day-billede og kørte derefter os alle i skole. Avi, Laura og jeg gik ind på skolen og gik derefter ud til vores homeroom. Det har man ikke normalt, kun på første dag fordi vi skulle have skemaer osv.!

Mine timer var som følger:

1. Glee club:
Jeg havde ikke denne klasse som førsteprioritet, men havde bare sat kryds ved den som en mulighed hvis andet ikke var åbent. Det var ikke meget vi lavede, da vi kun havde 30 minutter, men det virkede bestemt ikke som tv-showet. Mere bare et kor i lange kjoler I ved ;)
   Laura havde ikke valgt Glee club, men var bare blevet sat i den, og hun kan ikke synge. Så hun vil gerne skifte - måske gør jeg det også, hvem ved. Jeg ved dog ikke om jeg kan få lov at bytte så mange fag, men når de bare har sat  os i random klasser, er det deres egen skyld at vi ikke gider!

2. French AP:
Jeg var helt vild med fransk! Vi er faktisk to klasser i samme lokale (French 3 og French AP), men vores lærer er rigtig sød og taler kun fransk til os. Jeg forstår det hele, så heldigvis har jeg ikke glemt alt fransk, haha!
   Nikki, en af mine veninder, er også på franskholdet, så jeg føler mig ikke så alene i timen. Jeg glæder mig til at have fransk igen!

3. Painting:
Vi lavede ikke noget malerrealateret i Painting, men det var hygge alligevel. Læreren fortalte lidt om hvad vi skal igennem i løbet af året, omkring farver, skygger, former, vandfarver, akryl, tegning osv. Det lyder meget spændende, lidt ligesom at have billedkunst i 4. klasse hvilket var mit absolutte yndlingsfag!

4. Biology:
Grrr, jeg var altså ikke helt glad for denne her klasse. Vores lærer var ekstremt striks, og talte bare sådan vredt til os hele tiden. Hun sagde at hvis der var en person der skulle på toilettet hver time i en uge, så måtte vi aldrig gå på toilettet igen :S
   Læseplanen lød fin, spændende og alt det der, men jeg tror bare hun kommer til at ødelægge det hele! Derfor vil jeg rigtig gerne skifte til min værtssøsters klasse, fordi de har en meganice lærer.

5. Music production:
Det var så det her jeg havde fået at vide var 'musical theatre'. Så rigtig fedt at man kommer ind, og det første læreren (samme som i Glee) siger er: 'I heard some of you don't really know what this class is about..'. Han fortæller at det er sang- og dansetræning, hvor man så SKAL være ensemble i skolemusicalerne. 
   Jeg tog den klasse fordi theatre var fyldt op, og vejlederen sagde at det var nogenlunde det samme, bare mere musical. Men det er drama jeg er interesseret i, ikke så meget sang og dans, så den vil jeg også gerne skifte.

 - Luuuuunch! Vi har 35 minutter fra klokken ringer ud til vi skal sidde i næste lokale, så jeg havde ikke tid til kantinekøen. Spiste min pastasalat hjemmefra med Avi og et par af hendes veninder :)

6. English 10:
Der var omkring 60 elever i engelsk, fordi de ved en fejl var blevet sat i samme lokale som os. Det meste af timen gik med at udfylde nogle kontaktoplysninger, og så med at få styr på eleverne. Jeg talte en del med læreren om Danmark og udveksling inden timen begyndte, og hun virkede rigtig sød, så jeg er sikker på jeg nok skal blive glad for engelsk!

7. US Government:
Nok min yndlingsklasse hidtil. Har den sammen med Ludovica, en af mine udvekslingsveninder fra Italien, og vi har snakket med 2 andre piger som er rigtig søde. Læreren er virkelig flink og lærte os allerede en masse på de 30 minutter - han har også flag hængende fra sine udvekslingsstudenter, så snart kommer Dannebrog på væggen, haha!
   Da det er en Senior klasse er jeg den eneste på kun 15, men de er søde ved mig og det virker interessant selvom det handler en del om at komme videre på college ;)

8. Algebra II H:
Tro mig. Jeg havde ikke bedt om matematik overhovedet. Jeg havde slet ikke bedt om at have det på avanceret niveau! Jeg vidste fra tidligere udvekslingsstudenter at matematik herovre er rigtig svært, fordi de har andre begreber og en helt anden metode at regne på.
   Vi kommer ind og møder den her gamle mand som nærmest råber af os. Vi skal så lave en test på første dag, mens han brøler videre om hvordan vi burde havde lært alt det her sidste år -.-
   Det gik okay i de første spørgsmål, men så kom der sådan noget 4mn^2 * m^3n^4, og de bruger ikke paranteser som vi gør - de bruger lodrette streger, det meste af tiden. Opgavebeskrivelser var fx 'find the common factor', 'come as close to equal as possible', 'your exponents should be positive'... og jeg fattede det ikke! Svarede kun på halvdelen, og kunne se da jeg afleverede at jeg bestemt ikke havde samme svar som de andre.
   Havde bare lyst til at løbe ud og græde. Tør knap nok komme tilbage i overmorgen. Vil bare ud af den klasse til noget lettere, hvis jeg overhovedet skal tage matematik!

Så efter en lang skoledag blev vi hentet i regnvejret, og sidder nu herhjemme og laver nogle ting klar til i morgen. Jeg er ikke træt, bare meget sulten og rig på oplevelser! Jeg håber i morgen bliver lidt bedre end i dag, og at klasserne ordner sig. Jeg forbliver positiv og nyder hver dag uanset hvad, for det er en oplevelse!

xx Lærke

Ingen kommentarer:

Send en kommentar